taal / language

Artikelindex

mijn verhaal

Inmiddels rij ik alweer heel wat jaar MX-5, of eigenlijk moet ik zeggen Miata, want daar ligt mijn hart.
maar hoe is het zo gekomen? Dat lees je hieronder

Het begon in het najaar van 2003. Net begonnen met werken. Beetje meer geld te besteden en dus een 'grotere' auto gekocht. Een Landrover Discovery Hi-Roof. Ex-grijs kenteken en omgebouwd naar geel. 7-zitplaatsen. Met die auto was niks mis (later wel, maar dat is een ander verhaal). Als ingenieur met toch vooral een zittend beroep wilde ik wel wat meer. Beetje rommelen met mijn handen. Dus bedacht om een auto er bij te nemen. Een cabrio misschien maar nog geen specifiek idee. Langzaam tegen het eind van het jaar eens wat rond gekeken, komt mijn broer met zijn oude Volvo. Die komt niet door de APK en er zijn nog wat puntjes. Hij wil het ding naar de sloop brengen. Maar dat vond ik zonde. Dus ik hem overgeschreven. Ander uitlaat tussenstuk gekocht. Andere startmotor gemonteerd. En dat ding reed eigenlijk prima.

Inmiddels zo'n beetje voorjaar 2004 had ik besloten dat het voor 'erbij' een MX-5 of liever een Miata mocht worden.

Bij een bekende handelaar in het noorden (nee niet de Cabriohoeve, die bestonden toen nog niet) komt een bedenkelijke Miata voorbij. Tweede paasdag de stoute schoenen aangetrokken en met de Volvo naar het noorden getrokken. Daar blijkt het inderdaad allemaal niet mee te vallen. Maar, het mocht een project zijn. Dus zaken gedaan en en-passant de Volvo ingeruild. Ook weer een zorg minder.

De week erop een aanhanger gehuurd en de Volvo erop geslingerd:

 

Éénmaal aangekomen het papierwerk in orde gemaakt en de sleutels omgeruild. En dan mag je je 'nieuwe' auto opladen.

 

 

 

Thuis gekomen liep de buurt al uit. Afgeladen en in de schuur geduwd. Tijd om te klussen!


een grote klus

 

 

 

Éénmaal thuis gekomen en aan de klus eerst maar eens begonnen met demonteren van één en ander. De auto komt uit Californië (Los Angeles) dus geen roest. Alles komt makkelijk los.
Uitwendig schade. Maar dat wist ik. Softtop vergaan en achterklep opengebroken.
Het moet altijd eerst erger worden voordat het beter wordt. Één van de eerste dingen die ik deed was een accu aansluiten om hem eens de sporen te kunnen geven. Ondanks alles reed de auto prima. Alleen wel flink blauwe rook. Dus de motor helaas ook niet al te best.

Vervolgens via clubgenoten (MX-5 Owners) langzaamaan onderdelen bij elkaar gezocht. Ik kreeg een tip van een complete neus dus dat was een mooi gelukje.

 

 

ook het onderstel heb ik onder handen genomen. Alle draagarmen volledig gedemonteerd en laten stralen en (poeder)coaten in een hip kleurtje. Ook de remmerij nieuw, schijven en blokken.

 

 

Na ongeveer anderhalf jaar had ik alles bij elkaar verzameld en was de auto zover klaar om gespoten te kunnen worden.

 

En dan krijg je toch eer van je werk. Een prachtig maagdelijke, glimmende bolide voor de deur:

 

Ik had er nog geen dak bij. De auto kon overdekt staan dus haast was er nog niet bij. Omdat ik er toch mee naar de keuring moest en omdat de winter er aan zat te komen (we spreken inmiddels over 2005/2006) heb ik er eerst een hardtop bij gekocht. Op de foto met de originele Californische platen:

 


naar de RDW

...

x x x wordt vervolgd x x x