Ik had een lekkage aan de derde injector. Na het starten rook ik een sterke benzinelucht. Toen ik de kap opentrok bleek er op het spruitstuk een plasje benzine te staan naast de injector van de derde cilinder.

Ik heb bij de dealer gelijk maar een vervangingsset gekocht voor alle rubbers en afsluiters die er tussen zitten.

Het vervangen op zich is geen moeilijke klus maar je moet wel opletten waar je mee bezig bent. Je werkt tenslotte met benzine en een onder druk staand systeem.

Eerst moet je zorgen dat de druk van de brandstofleiding gaat. Dat gaat als volgt:
Haal onder het stuur de beschermkap eraf. Je ziet dan een grote bos kabels. Daar ergens tussen zit ook het relais van de brandstofpomp (naast de stuurkolom). De stekker en onderzijde zijn geel (tenminste bij mijn Miata).

Start nu de auto.
Trek dan deze (gele) stekker uit het relais. De auto zal nu afslaan omdat de benzinetoevoer wegvalt. De druk is nu van het systeem. Als je zoals ik te maken hebt met een nogal intensieve lekkage kan je misschien een keer "droog" oefenen zodat de auto niet lang hoeft te lopen.

Maak nu in de kofferbak de accu los. We willen onder geen voorwaarde dat ergens een vonk kan ontstaan!

Nu kan je onder de kap aan de slag. Eerst moet de luchtklep eraf (vier boutjes). En daarna de PCV (Positive Crankcase Ventilation) en de stekkers van de injectors. Inknijpen en lostrekken.

Nu eerst de brandstof toevoer- en retourleiding losmaken. Markeer met bijvoorbeeld een stift of een stukje tape welke bij elkaar horen. Dat voorkomt verwarring bij het terugmonteren.
De slangen willen er soms niet makkelijk af. Ze zitten er vaak ook al een hele tijd op. Om het makkelijker te maken steek ik dan iets duns tussen de slang en de aansluiting (bijvoorbeeld het puntje van een breinaald of een kleine platte schroevendraaier), en dan spuit ik een beetje olie in de ontstane opening. Door de capillaire werking trekt dit rondom de aansluiting en met een beetje wrikken komt de slang dan een stuk makkelijker los.

LET OP: uit het metalen gedeelte komt benzine! Deze moet worden afgedopt! Bijvoorbeeld door er een boutje omwikkeld met een stukje stof in te steken.

Nu kan je aan de achterkant van de benzinerail (bij de vierde cilinder) de brandstofdrukregelaar loshalen. Twee boutjes houden hem op z'n plek. Ook de vacuümslang loshalen.

Daarna kan je ook de benzinerail eraf halen. Deze zit met twee bouten vast aan het blok. (voor en achter).
Je kunt dan voorzichtig het geheel met de injectors eruit tillen (iets rechtop kantelen zou je voldoende ruimte moeten geven om ze eruit te nemen). Let erop dat de pakkingen niet achterblijven of ertussen vallen.

De injector kan je uit de rail trekken. Hij zit alleen geklemd door de pakkingring die ertussen zit. Bij het vervangen van deze ring een klein drupje olie erop om hem niet te beschadigen bij het terugplaatsen.

Bij de injector van de derde cilinder was inderdaad de pakkingring beschadigd (is helaas op de foto niet heel goed te zien).

Ik had gelijk van allen vier de injectors de pakkingring, de manchet en de sluitring vervangen. En natuurlijk gelijk de injectors even een beetje gefatsoeneerd

Terug erop bouwen is het omgekeerde van de demontage. De sluitringen bleven niet uit zichzelf op de injectors zitten dus die heb ik eerst in de sparing in het blok gelegd. Daarna voorzichtig de brandstofrail met de injectors erin laten zakken.
De drukregelaar er weer op. Daarna de brandstofslangen weer aansluiten. Stekkers van de injectors er weer in, vacuümslang van de drukregelaar aansluiten.
Luchtklep er weer op en de PCV weer erin. En dan kan je al bijna weer starten.

Om te voorkomen dat je eerst zowat je accu moet leegstarten voordat er weer voldoende brandstof in het systeem is moet eerst het brandstofsysteem weer op druk worden gebracht.

Steek eerst onder het stuur weer de stekker in het relais. Daarna de accu weer aansluiten.

Onder de kap vindt je aan de bestuurderszijde de diagnosestekker.

Om het systeem weer op druk te brengen moeten de F/P en GND worden doorverbonden met bijvoorbeeld een paperclip. Daarna ongeveer 10sec. het contact aan en dan weer af.
Als het goed is hoor je de brandstofpomp.

Dan de verbinding eruithalen en de stekker weer dicht. Controleer de injectors en de aanslutingen op lekkage.

Nu kan je (als alles in orde is) starten. Bij mij sloeg 'ie gelijk aan! Rijdt even een rondje en controleer nogmaals op lekkage... Alles in orde? Tijd voor een biertje!

Aanhaalmomenten:
2 bouten van de brandstofrail: 19-25 Nm
2 boutjes van de drukregelaar: 7,8-11 Nm
4 boutjes van luchtklep: 4,9-7,8 Nm

NB: eigenlijk moet ook de pakkingring van de drukregelaar worden vervangen!