taal / language

Soms is iets gewoon op, versleten. Als je merkt dat er wel wat veel warmte en geluid langs de versnellingspook omhoog komt zou het heel goed kunnen zijn dat de rubbers rondom uitgedroogd en vergaan zijn.

Dit stel rubbers bestaat uit twee delen; één grote die het interieur afsluit voor hetgeen "buiten" gebeurt en één kleine die de pook-opening aan de versnellingsbak afsluit. Dit is de belangrijkste want deze voorkomt dat zand en ander vuil ín de versnellingsbak kunnen komen.

Voor deze klus heb je nodig:

  • een nieuw "groot" rubber (NA01-64-481B)
  • een nieuw "klein" rubber (M513-17-480A)
  • een nieuw "pookringetje" (0398-17-462A, alleen per 5st. te koop)
  • circa 70cc ATF-olie of versnellingsbakolie (75w90)
  • een kruisschroevendraaier
  • een dop- ring- of steeksleutel maat 10

Beginnen:

eerst de asbak eruit halen en het opbergvakje leegmaken:

daarna 5 (vijf) kruisschroeven losdraaien. 2 in het opbergvak, 1 onder de asbak en 2 aan weerszijde bij de aansluiting op de middenconsole:

Dan moet eerst de pookknop eraf. Gewoon stevig beetpakken en tegen de klok in draaien:

je kunt dan de middentunnel eruit tillen. Eerst aan de voorkant omhoog en dan naar voren om de hendels van kofferdeksel en tankklep eruit te laten. Dan heb je de keuze om óf de stekkers van de bedrading los te halen (van eventuele elektrische raambediening en van de "asbakverlichting") óf gewoon de tunnel te kantelen en even opzij te leggen. Ik heb gekozen voor de laatste oplossing.

Om de pook zit één en ander aan isolatiemateriaal. Dit is een soort vlas. Ik had geluk; bij mij verkeert het nog zowat in nieuwstaat. Ik hoef het dus niet te vervangen. Mocht dat bij jou wel het geval zijn, dit spul lijkt een beetje op stoelvulling. Volgens mij is het bij een betere meubelmaker of interieur- of hobbywinkel wel te krijgen.

Even voorzichting die rommel erafhalen en wegleggen en dan zie je dit (of iets wat er op lijkt). Het rubber is aardig uitgedroogd en gedeeltelijk ingescheurd. Het zit met 4 boutjes (maat 10) vast aan de carrosserie.

Als het rubber eraf is blijft meestal nog het middendeel aan de pook zitten. Als je die niet met de hand omhoog eraf kunt schuiven is wat zwaarder geschut nodig:

Als dat dan los is kan het aan de kant en zie je het "kleine" rubber tussen de pook en de versnellingsbak. Deze is helemaal gescheurd.

In dit rubber zit, om hem aan de bak te kunnen schroeven, een stalen ring. Boven op zitten drie bouten, ook weer maat 10. Maak die los. Dan kan je de pook er rechtstandig uittrekken.
LET OP: zorg ervoor dat de versnelling in z'n vrij staat. Dat maakt het terugplaatsen straks een stuk eenvoudiger!

Dan kan je het restant (de ring) er omhoog af schuiven/trekken en het laatste beetje wat er nog onderaan rondom de pook blijft zitten er af snijden.

Onder het rubber zit een kunststof ring met een metalen veerplaatje erop. Deze is groot genoeg om hem er zo af te kunnen halen (nadat de restanten van de manchet eraf zijn gehaald). Deze schoon maken en opzij leggen. Straks moet hij er weer tussen.

Vervolgens het kunststof ringetje eraf drukken met je vingers. Dit gaat niet makkelijk. Er is flink wat kracht bij nodig.

En voilá de versnellingspook, ontdaan van alle oude delen en restanten:

Het "gleufje" moet straks weer in de nok die aan de voorkant in de vernellingsbak zit.

En dan is het nu eindelijk tijd om het nieuwe spul erbij te pakken:

Ó-ja nog even voordat je begint met monteren nog even controleren of er geen vuil op het aansluitvlak van de versnellingsbak is achtergebleven. Aan de stalen ring zit een pakking. Restanten hiervan kunnen achterblijven. Gebeurt dit dan kan je dat eenvoudig met de platte kant van een schroevendraaier er voorzichtig af schrapen. Wees wel voorzichtig dat de rommel niet ín het pookgaatje valt.

In het gat van de pook zit wat olie. Dit is om de "bal" te smeren en het schakelen lekker vlot te laten verlopen. Deze olie moet je vervangen door de oude eruit te halen (bijvoorbeeld met een beetje grote injectiespuit (vraag bijvoorbeeld eens bij een apotheek, grote kans dat je 'm gratis mee krijgt). Daarna weer bijvullen met circa 70cc ATF of versnellingsbakolie. Als je er wat teveel in hebt gedaan, geeft niet. Wat er teveel in zit loopt er vanzelf uit als je de pook er in laat zakken. Het niveau moet ongeveer 2/3mm onder de ring staan (ietsje hoger dan op de foto).

Nadat je de pook goed schoon hebt gemaakt beginnen met het nieuwe schakelringetje. Deze kan je er gewoon op "klikken". Je moet behoorlijk wat kracht zetten.

Dan de kunststof ring met het metalen veerplaatje er weer tussen:

Vervolgens een klein beetje olie of siliconenspray op de pook en dan het nieuwe rubbertje er van boven naar beneden op schuiven:

Dan kan het geheel weer terug in de bak worden geplaatst. Het kan wat moeilijk gaan om het kunststof schakelringetje weer goed op z'n plek te krijgen, maar met een paar keer proberen zou hij er toch in moeten vallen. Weer de drie boutjes erin en aandraaien. En dan zou het er ongeveer zo uit moeten zien:

Ook rondom het gat van het grote rubber een beetje olie zodat hij makkelijk over de pook glijdt:

Als hij eroverheen zit nog even het kunststof ringetje naar beneden drukken tot die tegen de onderkant van de pook zit:

Vervolgens de vier boutjes er weer in. Aandraaien. En dan kan de isolatie er weer op:

Daarna kan je de middentunnel er weer in zetten. Zonodig eerst de stekkers weer aansluiten. Dan éérst aan de achterkant de hendeltjes erdoor en dan de voorkant laten zakken. Hij zou vrij makkelijk weer op z'n plek moeten komen. Als het moeilijk gaat zit er waarschijnlijk een kabel tussen.

Dan de vijf schroeven er weer in. En dan is het alleen nog een kwestie van de pookknop er weer terug op draaien.

En dan is het natuurlijk tijd voor een proefritje!


(Miata @ Le-Mans 2006)