taal / language

Bij de meeste auto's zit het kenteken in het midden. Voor een MX-5 of Miata wordt deze meestal met behulp van een standaard beugel vooraan in het midden van de voorbumper geplaatst. Als je pech hebt zelfs met een paar schroeven dóór de bumper...


Dat vind ik zelf geen goede plaats. Hij zit natuurlijk wel lekker hoog, maar verstoort de lijn van de auto teveel.
Daarom heb ik er destijds voor gekozen om het kenteken ín de mondopening te maken. Hij is dan toch goed zichtbaar én verstoort de lijnen van de voorkant niet of nauwelijks. Bij Alfa-Romeo (156/159/169) hebben ze ervoor gekozen om het kenteken uit het midden te plaatsen. Voor mij de inspiratie om te zien of dat bij de MX ook kan.

voor aanvang, het kenteken in de luchtopening:


Eerst maar eens naar de bouwmarkt om te zien wat daar in het schap ligt...
verrassing! Een houten balkanker van een €urotje of twee biedt mogelijkheden. Verder een links sjor-oog (ja er is verschil tussen links en rechts!) erbij gezocht en nog wat bevestigingsmateriaal.
Een bout, een grote carrosseriering en een moer met bijpassende veerring. Verder nog een stel bouten om het sjor-oog mee vast te zetten natuurlijk.


Het kenteken eraf. Dit blijft toch het mooiste! Geen verstorende elementen aan de voorkant. Helaas is het in Nederland verplicht om met een plaat aan de voorzijde te rijden. Tenzij ik er een kenteken voor een motorfiets voor kan krijgen, maar dat zal gezien de vier wielen wel een hachelijke zaak worden.


Vervolgens met een combinatietang de balkdrager in de gewenste vorm gebogen. Origami met staal!
Daarna wat gaten erin gemaakt met een staalboor. De gaten in de lippen op dezelfde afstand als die al in het oude kenteken zaten. Dan hoef ik daar ook geen nieuwe in te maken.


Alles bij elkaar:


Dan het sjor-oog op de auto. Als je auto niet standaard met een links oog geleverd is kan het zijn dat er in lang niet alle gaten een moer is gelast. Dan wordt het behelpen. Vervolgens de beugel met de carrosseriering erop en het kenteken eraan:


en recht van voren:


Het kenteken zit nu wel verder naar voren en het is wat dominanter aanwezig. Maar ik denk dat het een goede aanvulling is en een fraaiere oplossing dan midden voor de bumper. Waarbij dan wél vrijwel de volledige opening vrij blijft voor de koellucht.

Ik heb het geluk dat ik een Miata heb met een kleiner (18.2) kenteken. Als je een "groot" europees kenteken hebt zal je misschien een verstijving achter de plaat moeten fabrieken om hem een beetje recht te houden. Dat zou bijvoorbeeld met een stuk stripstaal of een aluminium hoek kunnen. Misschien is er ook nog wel een ander type balkdrager of wat met langere "lippen" zodat je wat meer houvast hebt. Ik zou hem dan wel excentrisch ten opzichte van de beugel plaatsen zodat hij verder naar links zit en niet voor de koelopening komt.

succes!

Update:
ik vond toch dat het kenteken nog niet helemaal op de juiste plaats zat. Dus ik heb via E-bay een kentekenplaathouder gekocht. Nu zit het kenteken nog net even wat verder naar links.