taal / language

Het chassisnummer nader verklaard

Het chassisnummer, of ook wel VIN-nummer of Vehicle Identification Number genoemd is een serie unieke cijfers en/of letters waaraan een voertuig (in mijn geval een Mazda Miata) te herkennen is.

Sinds 1977 is er door de gezamenlijke autofabrikanten overeengekomen dat een chassisnummer uit 17 karakters bestaat. Dit is vastgelegd in de internationale norm ISO Standard 3779. Voor de verschillende continenten gelden verschillende indelingen maar de norm is het uitgangspunt.

Een VIN-nummer is als volgt opgebouwd:

teken betekenis voorbeeld Miata
1e land van herkomst Verenigde Staten (1) of (4), Canada (2), Mexico (3), Japan (J), Korea (K), Engeland (S), Duitsland (W), Italië (Z) J (Japan)
2e merk Audi (A), BMW (B), Buick (4), Cadillac (6), Chevrolet (1), Chrysler (C), Dodge (B), Ford (F), GM Canada (7), General Motors (G), Honda (H), Jaguar (A), Lincoln (L), Mercedes Benz (D), Mercury (M), Nissan (N), Oldsmobile (3), Pontiac (2 or 5), Plymouth (P), Saturn (8)
Toyota (T), Volvo (V)
M (Mazda Japan)
3e voertuigtype personenwagen (1), minibus/MPV/pick-up (2), busje (3), vrachtwagen (4), personenwagen (V)(alleen Verenigde Staten) 1 voor een Miata
of Z voor een MX-5
(Eunos ?)
4e voertuig eigenschappen zoals model (coupé, sedan, combi), motortype, modeljaar, serie dit is aan iedere fabrikant vrij om in te vullen N is waarschijnlijk het model
(MX-5/Miata)
5e A is 1e model (1989-1998)
B is 2e model (1998-2005)
C is 3e model (2005-...)
6e 35 voertuigtype, cabriolet
voor Europese auto's de aandrijving, model: 1= 2 wiel-aangedreven, 8 = 2 deurs-cabrio
7e
8e motortype
1 = B6 1,6l (87kW)
3 = B6 1,6l (96kW) en ook BP 1,8l (103kW)
P = BP 1,9l (107 kW)
6 = B6 1,6l (81kW)
C = BP 1,6l (66kW)
3 = BP 1,8l (103kW)
9e VIN controlegetal (VS)
aandrijving (EUR)
een controlegetal waarmee volgens een bepaalde formule is na te gaan of er niet met het chassisnummer is gerommeld (zie ook verderop) 2 = handgeschakeld 5-versnellingen (M15M-D)
5 = Automaat (SB4A-EL)
6 = handgeschakeld 6-versnellingen (Y16M-D)
10e modeljaar 1988 (J), 1989 (K), 1990 (L), 1991 (M), 1992 (N), 1993 (P), 1994 (R), 1995 (S), 1996 (T), 1997(V), 1998 (W), 1999 (X), 2000 (Y), 2001(1), 2002 (2), 2003 (3), 2004 (4), 2005 (5) (op Europese auto's wordt deze niet gebruikt: = 0)
11e fabriek dit wisselt uiteraard per fabrikant 0 (Hiroshima) of 1 (Hofu)
12e modeljaar vanaf eerste verschijnen van het model 1 (1990), 2 (1991), 3 (1992),...,A (2000?), etc...
13e t/m 17e productienummer het opvolgende nummer waarmee de auto dat jaar van de lopende band in de fabriek kwam Mazda maakt ongeveer 25.000 MX-5-en per jaar en heeft er tot nu toe ruim 1.000.000 gemaakt

s.v.p. foute/onjuiste gegevens aan mij melden, heb je aanvullende informatie dan ontvang ik die ook graag:
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 


 

Matt Bennett heeft een website waar je je chassisnummer kunt invullen:
http://www.hazmat.com/~mjb/candm/decoder/
LET OP: deze is ALLEEN voor Mazda Miata! Dus alleen voor de Noord-Amerikaanse modellen

 


 

Als voorbeeld van een Amerikaans chassisnummer mijn eigen Miata.

Het chassisnummer:

J M 1 N A 3 5 1 X L 0 1 4 1 3 7 6

J = Japan
M = Mazda
1 = personenwagen (volgens VS codering, dus de auto is voor de Amerikaanse markt geproduceerd)
N = Miata/MX-5/Eunos
A = 1e modelserie (1989-1998)
35 = cabriolet (uiteraard!)
1 = motortype: B6 1.6ltr, 16v injectie (87kW)
X = controlegetal
L = modeljaar (1990)
0 = fabriek Hiroshima (Hofu werd alleen in '90/'91 gebruikt om een piek in de productie op te kunnen vangen)
1 = modeljaar (1990)
41376 = productienummer (Mazda maakte in 1990 51.636 Miata's)

 


 

het controlegetal

Het controlegetal dient om misbruik van het chassisnummer na te gaan, in geval van diefstal of "omkatten" (het opnieuw op de weg brengen van een gesloopte auto). Het controlegetal wordt alleen gebruikt bij Amerikaanse auto's of auto's die voor de Amerikaanse markt geproduceerd worden.
Dit werkt als volgt:

stap 1 geef aan iedere letter een waarde (volgens de tabel hiernaast) en gebruik voor ieder getal de waarde
de letters I, O en Q zijn niet toegestaan en deze worden overgeslagen
A=1
B=2
C=3
D=4
E=5
F=6
G=7
H=8
J=1
K=2
L=3
M=4
N=5
P=7
R=9
S=2
T=3
U=4
V=5
W=6
X=7
Y=8
Z=9
stap 2 vermenigvuldig de gegeven waarde van ieder teken met de hiernaast gegeven factor 1e = 8
2e = 7
3e = 6
4e = 5
5e = 4
6e = 3
7e = 2
8e = 10
9e = contr.get.
10e = 9
11e = 8
12e = 7
13e = 6
14e = 5
15e = 4
16e = 3
17e = 2
stap 3 tel al deze waarden bij elkaar op en deel de uitkomst door 11  
stap 4 het controlegetal is het verschil tussen de uitkomst en het dichtst bijzijnde gehele getal dat deelbaar is door 11. In geval dat de uitkomst 10 is wordt een X weergegeven  

 


 

Als voorbeeld mijn eigen Miata:

het totaal (alle getallen bij elkaar opgeteld): 208
208:11=18,9
het dichtstbijzijnde (lagere) gehele getal dat deelbaar is door 11 is 198 (18x11=198)
het verschil tussen 208 en 198 is 10, het controlegetal is dus 10. Omdat voor het getal 10 in dit geval de X wordt gebruikt is het controle"getal" in dit geval dus een X.
chassisnummer: J M 1 N A 3 5 1 * L 0 1 4 1 3 7 6
in getalvorm: 1 4 1 5 1 3 5 1 * 3 0 1 4 1 3 7 6
factor: 8 7 6 5 4 3 2 10 * 9 8 7 6 5 4 3 2
produkt: 8 28 6 25 4 9 10 10 * 27 0 7 24 5 12 21 12

 


 

Een chassisnummer van een Europese MX-5 ziet er iets anders uit.

J M Z N A 1 8 B 2 0 1 1 3 2 3 5 5

J = Japan
M = Mazda
Z = Mazda Europa
N = MX-5
A = 1e modelserie (1989-1998)
1 = 2-wiel aangedreven
8 = 2-deurs cabriolet
B = motortype: 1,6 16v 115pk
2 = versnellingsbak: 5-versn. handbak
0 = controlegetal. wordt in de EU niet gebruikt dus blanco "nul"
1 = fabriek: Hofu
1 = 1e modelserie van dit type (1990-1994). 2=facelift(1994-1998)
32355 = productienummer


BRONNEN:
http://www.vehicleidentificationnumber.com
http://www.miata.net/faq/faq2.html
http://home.planet.nl/~fransang/checkdig.html
http://www.mx-5.com/me my mx-5/tips tricks/articles/vin
http://www.mx-5owners.nl/mx5/html/tech/artikelen/chassisnummers.html