taal / language

Soms heb je wel eens dat je een tegenligger of collega-mazdarijder wilt groeten of waarschuwen door met je grootlicht te knippen. Bij een "gewone" auto trek je dan even aan de hendel aan de stuurkolom, maar bij mijn Miata uit '90 werkt dat niet. De lampen gaan wel aan maar niet omhoog, dat heeft dus weinig effect..
Op miata.net staat een éénvoudige beschrijving om het wel werkend te krijgen. Hiervoor wordt in het circuit van de verlichting een diode opgenomen. Deze laat de stroom in één richting door waardoor op het moment van "trekken" de lampen aangaan en ook het circuit voor openen/sluiten erbij wordt betrokken.

Ik heb bij het radiocentrum in Utrecht een diode gehaald. Miata.net spreekt van een BY127, maar een 1N4007 is daar technisch gelijk aan.

Om één en ander te monteren moet je eerst het paneel onder de stuurkolom (2 schroeven), en de kap rondom de hendels (4 schroeven) verwijderen. Daardoor komt de kabelboom en het contactslot vrij:

je moet dan de kabelboom volgen die uit de stuurhendels komt. Om het werken wat makkelijker te maken heb ik de stekker losgemaakt.

De diode moet geplaatst worden aan de stekker die aan de "autozijde" zit. Dus de "vrouwtje" kant van de stekker. De diode moet tussen de wit/blauwe (witte draad met een blauw streepje) en de rood/witte (rode draad met wit streepje) draden geplaatst worden.

Ik heb de uiteinden van de diode omgebogen en ze er goed ver in geschoven Hij komt dan vanzelf klem tussen de connectors. Let ook op het streepje op de Diode en op het plaatje. Zo moet hij erin (en niet andersom!)

Daarna de stekker er weer in en het paneel er weer terug op en alles is voor elkaar!

LET OP: bij de latere bouwjaren, of bij een Canadese Miata wijken de kleuren en de kabelboom af. Bij een Europese MX-5 kan je wel "seinen" maar blijven de lampen vrij lang omhoog. Dat moet je op een andere manier aanpakken (zie website MX5-owners). Let dus goed op welke modificatie je moet uitvoeren!

Canadese Miata (op het forum van de MX5-ownersclub):
http://forum.mx-5owners.nl/viewtopic.php?t=869.

 

Flash to pass bij Europese MX-5:

Bij een Europese MX-5 gaan de lampen wél omhoog al blijven ze (met name bij de oudere modellen) vrij lang open staan. Hoe lang ze open blijven wordt bepaald door een condensator (hoe zwaarder hoe langer ze open blijven).

Wat is een condensator?
een condensator is the veergelijken met een oplaadbare batterij. Wordt er contact gemaakt dan zal de condensator zich opladen en de stroomkring sluiten. Wordt het contact verbroken dan zal de condensator zich ontladen en daarna de stroomkring verbreken. Hoe lang het duurt voordat de stroomkring wordt verbroken hangt af van de capaciteit van de condensator. Die wordt uitgedrukt in µF (microfarad).

Wat heb je nodig?
1 nieuwe condensator, een schaar of kniptang, een kleine soldeerbout en eventueel een beetje soldeersel. De condensator koop je in een elektronica-winkel of online (bv Conrad). Je zoekt een condensator van 6,8µF (minstens 12V). Qua prijs gaat het over centen, geen €uro's.

Waar zit dat relais?
Het relais zit onder het dashboard, aan de bestuurderskant. Als je onder het dashboard kijkt zie je er links van de stuurkolom een aantal zitten. Het is degene die het meest naar de voorkant van de auto zit. Als je hem vasthoudt en even met je lichten knippert, zal je het voelen klikken. Nadat je de stekker er hebt uitgehaald (denk aan het tabje), kan je hem van het bevestigingsbeugeltje schuiven. Meestal zit 'ie vrij vast. Maar met wat wrikken en geduld moet hij er wel af komen.
Op de behuizing staat:
B481 67 7COB
RELAY-RETRA
DC12V
IMASEN

Wat te doen?
Maak voorzichtig de behuizing open en haal voorzichtig het printje er uit. Dit kan ook vrij stroef gaan. Leg het printje op tafel met de aansluiting voor de stekker naar je toe. De condensator die er uit moet zit dan links bovenaan, onder de aanduiding C2. Hij zit vastgesoldeerd met 2 pennetjes. Als je goed kijkt, zie je op de condensator een opdruk. Naast de waarde (100µF) zie je ook een dikke streep met ovaalvormige aanduidingen. Op de nieuwe condensator zie je dezelfde streep met aanduidingen. Het is belangrijk om de nieuwe condensator op dezelfde manier te installeren als de oude!

De rest spreekt voor zich: oude condensator eruit, nieuwe erin en alles terug monteren.