taal / language

Iedere 40.000km (24.000mls) of om de twee jaar moet de koelvloeistof vervangen worden. Een relatief eenvoudig klusje dat je met wat gezond verstand gemakkelijk zelf kunt. Spaart de portemonnee en verstevigd de band tussen auto en bestuurder; Jinba Ittai!

Wat heb je nodig:

  • koelvloeistof (6 liter of daaromtrent)
  • een grote kruiskopschroevendraaier
  • opvangbak (of bakken) voor de oude koelvloeistof (een opengeknipte lege jerrycan voldoet prima)
  • lege jerrycans om de oude koelvloeistof in te doen
  • wat oude lappen/poetsdoeken om de gemorste vloeistof mee op te vangen/af te vegen
  • gieter en water om te spoelen
  • eventueel dop/sleutel nr.10 om het tankje te demonteren

In de auto zit 6 liter koelvloeistof. Hoewel je niet alle koelvloeistof eruit zult kunnen krijgen heb je voldoende capaciteit nodig om dat op te vangen.

Zorg dat de motor koud is als je begint

Midden onder de radiator zit de aftapplug. Bij de meeste mensen zit die achter de motorafdekplaat maar die ontbreekt bij mij dus ik heb een makkie. Overigens zit in de afdekplaat een gat zodat je er toch eenvoudig bij kan.

Eenvoudigweg de opvangbak eronder en de plug eraf schroeven. Probeer te voorkomen dat hij in de bak valt.

Met de radiatordop eraf gaat het wat sneller

Als de ene opvangbak ruim halfvol is de andere eronder schuiven. Laat hem niet helemaal vol lopen, dat is nogal lastig met legen.

Als alle koelvloeistof eruit gelekt is de aftapplug er weer in en, als jouw koelvloeistof net zo smerig is als de mijne, vullen met leidingwater.

Ook het tankje vullen tot FULL

De auto warmrijden (radiatordop er weer op!) en zien of de temperatuur normaal word. Daarna weer terug naar huis en eerst nog wat andere dingen doen (het huis schilderen ofzo) totdat de auto weer voldoende is afgekoeld. Beste/handigste is om de volgende dag/avond verder te gaan.

Tap het water af. Indien gewenst (als het héél smerig is) kan je dit herhalen. Als je tevreden bent (het is helder) kan je de auto afvullen met "echte" koelvloeistof. Ik heb eerst nog het tankje gedemonteerd (dop/sleutel nr.10) en schoongemaakt. Je kunt er met een bortsel niet in maar dat heb ik opgelost door er een handvol kiezels in te doen. Door het schudden met water en de kiezels gaat de ergste drab eraf. Spoelen totdat het water helder blijft.

Een trechter is bijzonder handig als je direct vanuit de jerrycan je radiator vult.

Ook het tankje weer vullen tot FULL.

Dan kan ook de radiatordop er weer op.

Houdt de eerste dagen/kilometers een litertje koelvloeistof bij de hand. Er kan nog wat lucht in het systeem zitten waardoor het niveau nog kan dalen. Let erop dat het niet onder de MIN uitkomt. Bijvullen indien nodig. Na verloop van tijd stabiliseert het niveau zich.

NB: steeds het niveau controleren bij koude motor. Bij warme motor kan het niveau afwijken. Als je dan bijvult gooit hij het er weer uit via de overloop.