taal / language

Een aardige modificatie die je ook veel ziet bij BMW's, Volkswagens en Peugeot's zijn de Angel Eyes ofwel een ring van licht om de koplamp. Als gimmick leek me dat ook wel een aardig gezicht op de MX. Dat bleef bij zomaar een idee totdat ik hoorde dat de koplampen van een volkswagen Golf type I dezelfde afmeting hebben als die van een MX-5/Miata.
De stoute schoenen aangetrokken en via een webwinkel een set Angel Eyes voor de Golf gekocht. Éénmaal in huis bleek natuurlijk dat het niet één-op-één over te zetten is. De Golf heeft nog een stelring en een andere bevestiging.

Eerst maar de oude koplamp eruit gehaald en de boel opgemeten. Hoe zat het nu? En wat moest er aangepast danwel nieuwgemaakt? Geluk voor mij is dat de nieuwe koplampen redelijk universeel zijn en dat een nieuwe set achterplaten voldoende zou moeten zijn om één en ander te laten passen.
Dus achter de computer gekropen om een CAD-tekening te maken.
(adapterringen *.pdf bestand, A3-formaat)
"Nadeel" van deze tekening is dat het alleen voor MX-5-en is met koplamphoogteverstelling, en natuurlijk alleen voor dít type angel eyes. Miata's en anderen hebben weer een andere bevestiging waardoor het weer net niet past. Nouja misschien komt dat in de toekomst nog eens...

na enig soebatten met de leverancier dan toch eindelijk de adapterplaten binnen. het paste wonder boven wonder allemaal precies:

De nieuwe adapterplaten op de lamp, de oude beugels ernaast (rechts) en de andere set links

Dan maar eens de oude rommel uit de auto gehaald om vanaf de stadslichten een aftakking te maken voor de lichtringen:

Even met de multimeter zoeken welke draad voor de stadslichten is (in mijn geval de rode-met-zwart) en welke massa (de groene). Zelf ALTIJD nameten! Dit is een setje aftermarket lichten en bij andere merken/typen kan het weer anders zijn.

Dan de boel in de auto. De bedrading vanaf de stadlicht-aansluiting onderlangs naar achter en via de regulieren koplampdraad weer naar voren:

en van achteren:

Ik heb hem nog met een tie-rip aan de koplampkabel gezet om te voorkomen dat hij klem kan komen onder de stop van het kantelmechanisme van de koplamp:

Dan de lamp met de nieuwe beugels in de houder:

uitproberen:

en met dimlicht erbij:

Alles werkt? Mooi! Dan kunnen de stroomlijnkappen er weer op:

Bijna jammer dat je er overdag niks van ziet...

En nog een fotootje 's avonds: