vervangen van de stofhoezen van de schokdempers:

Ik heb bij mijn Miata NA de stofhoezen van de schokdempers vervangen voor gele. Enerzijds omdat de oude volledig vergaan waren en anderzijds omdat ik KONI's heb gemonteerd en die zijn ook geel...

Het vervangen zou bij andere MX-5-en en Miatae op dezelfde manier moeten gaan. Zowel voor als achter werkt het op dezelfde manier. Voor is iets lastiger omdat de schokdempers wat moeilijker uit de draagarm gaan (de schokdemper loopt dóór de bovenste draagarm).

Wat heb je nodig:

  • bokjes
  • doppenset/ratel (nrs. 10, 14, 17 +evt afwijkende maten als je geen originele schokdempers hebt (KONI's= nr.19))
  • steek/ringsleutelset (nr 14)
  • kruipolie
  • verenspanners
  • wat oude lappen of poetsdoeken
  • een scherp mes, bijvoorbeeld een stanleymes of een hobbymesje
  • wielmoersleutel (of die van de auto)
  • krik (of die van de auto)
  • nieuwe stofhoezen OF:

je kunt de stofhoezen ook zelf maken. Voordelen: het is goedkoper dan bij de dealer een nieuw setje van vier bestellen én je kunt zelf de kleur kiezen.
De mijne zijn gemaakt van de voorvork stofhoezen van een Honda MT bromfiets. Ik ben gewoon met de oude (kapotte) hoes van de Mazda naar de bromfietshandelaar gegaan en er een passende bij gezocht, de eerste was gelijk raak én een mooie kleur! Voor zover ik weet zijn deze ook in rood en blauw te krijgen. Kostte mij €20,- (voor vier)

Hoe werkt het:

1) wacht tot het lekker weer is, ruim de garage op, of zoek een andere plek met een klein beetje ruimte rond de auto. Het kan eigenlijk prima op een gewone parkeerplaats.

2) Parkeer de auto op een vlakke ondergrond, zet hem in de versnelling, blokkeer de voorwielen (bijvoorbeeld met houten blokken of een paar straatklinkers).

3) haal de beschermkapjes van de velgen en draai de wielmoeren los (alleen een paar slagen los, niet helemaal eraf)

4) Krik de auto op met de krik midden onder het achterdiffertieel en plaats de bokjes onder de krikpunten:

5) Haal nu de wielmoeren helemaal los en de wielen eraf. Leg deze ergens waar ze niet in de weg liggen, om kunnen vallen of kwijtraken (dit is ook een goed moment om de bouten en moeren rijkelijk te voorzien van kruipolie). Tijd voor koffie.

In de kofferbak:

6) draai de grote centrale moer van de schokdemper los.
BELANGRIJK: deze moer mag je er NOOIT (maar dan ook ECHT nooit) zomaar af draaien als de veer niet geborgd is (door bijvoorbeeld een verenspanner).
Draai hem omhoog totdat je geen schroefdraad meer ziet (en geen slag verder). Draai daarna de kleine moeren waarmee de schokdemper vastzit aan de carrosserie los.
LET OP: de schokdemperbevestiging zit in een soort inkassing in de bodem van de kofferbak. Als één van de moertjes er in valt kan deze buiten je bereik klem komen te zitten. Het kost dan heel wat moeite om hem er weer uit te krijgen. Ik spreek uit ervaring! Wees dus zeer voorzichtig met het laatste stukje losdraaien en zorg dat hij er niet in valt!

Bij het wiel:

7) Draai de bout van de onderste schokdemperbevestiging eruit. Haal de crosslink die de ophanging verbindt met de torsiestang eraf (rood op de foto)

8 ) Nu kun je de schokdemper/veer combinatie eruit halen. Waarschijnlijk zal de ophanging niet vanzelf zakken. Je moet dan even (flink) op de as duwen tot hij wil zakken. Probeer te voorkomen dat je op het stofschild rondom de achterrem drukt. Deze is niet erg dik en verbuigt makkelijk.

9) Als je net nieuwe veren hebt of je hebt ze laten poedercoaten; wikkel de schokdempercombinatie in oude lappen om de laklaag te beschermen.
Plaats de verenspanners en draai ze aan. Als de bovenschotel los begint te komen ben je ver genoeg. Je kunt de bovenste centrale moer nu veilig eraf draaien (waarschijnlijk kan dat gewoon met de hand).

10) Je kunt nu de combinatie uit elkaar halen. Haal de bovenschotel eraf. Daarna de stofhoes/eindstop eruit. Dan kan je de veer van de schokdemper af halen.

De eindstop/stofhoes aanpassen:

11) snijdt de restanten van de stofhoes eraf.

12) aan de onderkant blijft een soort dikke ring over:

snijdt deze eraf. Probeer dit niet in één keer te doen, dat kost je je vingers. Snijdt rustig aan twee of drie keer in de rondte totdat de ring eraf is. Als het niet helemaal rond is kan je het alsnog een beetje fatsoeneren.

13) De nieuwe hoes kan je er nu overheen trekken. Dit kost wat moeite maar het moet lukken.

14) De nieuwe hoes is veel te lang. Pas hem over de schokdemper en snijdt hem op maat. Ik heb hem ca. twee centimeter over het begin van de schokdemper laten doorlopen.

alles weer in elkaar zetten:

15) eerst de veer op de schokdemper, dan de eindstop/stofhoes erin. daaroverheen de bovenschotel. Als laatste de veerring en de moer om alles op z'n plek te houden. De verenspanners kunnen er nu weer af. Let erop dat de doeken en/of lappen die je hebt gebruikt niet tussen de veer en de schotel(-s) komen anders komen ze gegarandeerd klem te zitten.

16) Denk erom om ook de pakking (het folietje) weer terug te plaatsen. Deze voorkomt "kraken" van de vering tijdens het rijden.

17) nu kan de combinatie weer terug in de ophanging. Eerst de bovenzijde erin, dan de onderzijde.
Als je de ophanging niet met de hand omhoog kunt krijgen kan je de krik onder de onderste draagarm zetten en dan langzaam uitdraaien zodat deze omhoog komt (helaas geen foto van)

18 ) Draai de onderste bout van de schokdemper er weer in [73-93Nm]. Monteer de crosslink [36-54Nm].
In de kofferbak: draai de twee kleine moertjes er weer op[29-36Nm]. Let er ook nu weer op dat je ze er niet in laat vallen! . Draai als laatste de centrale moer weer aan [geen aanhaalmoment opgegeven, deze staat onder spanning van de veer dus vast is vast].

resultaat:

Doe nu ook de andere kant op dezelfde manier.

Aandachtspunt: aan de bestuurderszijde zit de vulslang van de benzinetank (achter het zwarte paneel). Hierdoor is er erg weinig ruimte om te werken. Aan jou de keus om die al of niet eraf te halen (bindt hem af met een stuk plastic en een elastiek om invallen van vuil te voorkomen). Ik heb het niet gedaan en het is me ook gelukt, al viel het niet mee.

De wielen kunnen er nu weer op. Draai de wielmoeren handvast en haal de auto van de bokjes met de krik onder het differentieel. Trek de wielmoeren aan in een kruispatroon. Hoe vast hangt af van de voorgeschreven spanning voor jouw type velgen ("standaard" bolletjesvelgen: [88-118Nm]). Gewoon goed vast is vaak ook goed genoeg, maar als je twijfelt kan je ze bij een bandenboer laten natrekken (Kwik-fit/Euromaster).

De voorzijde gaat op dezelfde manier. Om de schokdemper eruit te kunnen halen moet één van de draagarmen los van het subframe of de fusee. Om de stuuruitlijning niet te verstoren heb ik de bovenste draagarm los gehaald (horizontale lààànge bout). Kan een beetje lastig zijn als stuurbekrachtiging en/of aircontitioning zijn geïnstalleerd op jouw auto.
(ik heb daar helaas geen foto van).

Je zal merken dat je de eerste paar kilometer wat gekraak en gebonk van onder kunt horen. Dit komt omdat de vering zich opnieuw moet zetten. Na een paar verkeersdrempels moet dit weg zijn. De auto zal na verloop van dagen/kilometers nog wat inzakken, helemaal als je een nieuwe set veren/schokdempers hebt gemonteerd

Nog een opmerking: ik heb KONI schokdempers geplaatst. Deze hebben een grotere schachtdiameter daarom moeten zowel de bovenste veerschotel als het gat van de eindstop worden uitgeboord tot 12mm. Vooral bij de eindstop moet dit heel voorzichtig gebeuren. Het stalen plaatje zit gevulcaniseerd aan het rubber en komt er gemakkelijk af. Ik heb er drie eindstops op verspeeld...