vervangen van de voorste remblokken:

verslag door Mathieu Doorduijn

Vervang de remblokken en/of schijven altijd per as, dus links en rechts tegelijkertijd!

WAARSCHUWING:
druk nooit op het rempedaal als er geen schijf tussen de blokken zit!

Voor het verwisselen van de remblokken aan de voorzijde van je mx heb je nodig:

  • remblokken (duh!)
  • dopsleutel, steek of ringsleutelset
  • (grote) lijmtang
  • (garage)krik
  • bokjes/assteunen
  • evt wat pasta/vet tegen piepen en vastroesten (geen kopervet!)
  • oude doeken

Let wel: Bij de achterzijde werkt het anders dit gaat om de voorzijde.

stap 1: wielen verwijderen

Draai de wielmoeren een slag los. Zoals gewoonlijk veilig werken. Gebuik een stevige krik en zet de auto op bokjes/assteunen.

Stap 2: remklauw losmaken

De remklauw bestaat uit 2 delen: een vast deel dat aan de as vastzit en een beweegbaar deel dat de zuiger en de remblokken bevat. Op deze manier kan de constructie zich aanpassen als de remblokken dunner worden.

Het beweegbare deel zit op z'n plek met 2 uitschroefbare geleidestangen.
Het makkelijkst is om de onderste los te maken.

Zorg dan dat de zuiger ingedrukt wordt zodat er meer speelruimte is om de boel te verwijderen en belangrijker nog: te monteren met de dikkere nieuwe remblokken.

Als je sterke vingers hebt, dan kun je het zo doen, maar met een lijmklem gaat dit het eenvoudigst. Zet deze op de achterzijde van het beweegbare deel en aan de voorzijde op het remblok.
Let op!: Als je de zuiger indrukt, dan forceer je de remvloeistof terug in het reservoir. Schroef het deksel los en leg de nodige doeken onder het reservoir. Remvloeistof is meuk dat je lak en rubberen delen zal aantasten! Doe niet 2 of meer remklauwen tegelijk om overstromen te voorkomen.

Met de onderste geleidestang verwijderd kan het beweegbare deel zo omhooggedraaid worden.

Trek het omhooggedraaide deel nu naar achter en je kunt het voorzichtig wegleggen op de onderste draagarm.

Dit is mischien ook het moment om de remklauw schoon te maken of (opnieuw) te verven al zal het bij verven even duren voor je met de volgende stap verder kunt.

Stap 3: remblokken verwisselen
Nu heb je alle ruimte om de oude remblokken te verwijderen. Zorg er voor (afhankelijk van de gekochte set remblokken) dat je alle klemmen en veertjes bewaard.

(oud en nieuw)

Zet de backing plates (wederom afhankelijk van de gekochte set. Bij sommige sets worden al deze onderdeeltjes meegeleverd) over van de oude naar de nieuwe blokken. Voorzie beide zijden van wat vet/pasta om piepen en vastkoeken te voorkomen.

Zet de nieuwe blokken op hun plek inclusief alle klemmen en veertjes.

Stap 4: terugmonteren
Als alles blinkend schoon is dan kan een extra set handen welkom zijn. De veren zullen dan steeds de remblokken weer van hun plek duwen. Tegelijkertijd het beweegbare deel terugplaatsen kan dan enige frustratie opleveren.
Als alles vol prut zit, dan blijft het prima zitten zoals hierboven.

Daarna de geleidestang weer terugschroeven en je hebt weer een prima rem. Aanhaalmoment 78-88Nm (58-65 lbf/ft).

Druk nu een paar keer op de rem om weer wat druk te krijgen en om het beweegbare deel weer op de juiste plek te krijgen.

Let op!: Als je de nodige beurtjes hebt gehad tijdens het verslijten van de oude remblokken dan kan het zijn dat men de remvloeistof heeft aangevuld. Wanneer er dan 2x dikkere remblokken worden gemonteerd dan moet er weer de nodige vloeistof het reservoir in. Eventueel zal er dan wat overtollige vloeistof verwijderd moeten worden.

Tip: leg je gereedschap aan de kant van de auto waar je aan het werk bent... *zucht*

Met dank aan de Firma Ruder voor het model staan ;)