taal / language

remschijven voorzijde vervangen:

Wat heb je nodig:

  • een set vervangende remschijven (nieuw of gebruikt),
  • steeksleutel 14 (of dop/ratel),
  • lijmtang,
  • bokjes (of je kunt het per kant doen, dan heb je alleen de krik nodig),
  • eventueel een boutje m6 + een hamer

Vervang de remschijven en/of -blokken altijd per as, dus links en rechts tegelijkertijd!

WAARSCHUWING:
druk nooit op het rempedaal als er geen schijf tussen de blokken zit!

Eerst de kapjes van de velgen en de wielmoeren los draaien:


Dan de krik onder het subframe in het midden en de auto opkrikken en de bokjes eronder:
(auto in de versnelling)


Vervolgens de wielmoeren los en het wiel eraf:


Daarna de lijmtang over de remklauw zetten in het midden van het remblok:


Een stuk(je) indraaien om de remblokken vrij te maken van de schijf. Let erop dat het tankje met remvloeistof (onder de motorkap, bestuurderszijde grote tank) niet overloopt!


Dan aan de achterzijde de twee bouten (14mm) van de remklauw los:


De remklauw voorzichtig opzij even op de onderste draagarm van de wielophanging leggen. Let er wel op dat je hem er ver genoeg op legt zodat hij er niet gemakkelijk af glijdt.

De remschijf is nu in principe los en je kunt hem er af halen. Soms zit hij vastgeroest en heeft hij wat overtuiging nodig om los te komen. Je kunt hem dan met een hamer een paar tikken geven (op het opstaande deel van de schijf), óf je kunt een boutje in het gaatje draaien waarmee je hem los kunt drukken.


Alles eraf en klaar voor installatie.
Als je zoals ik gebruikte schijven hebt, die ietwat geroest zijn moet je deze eerst licht opschuren om de ergste roest er af te halen. Het oppervlak hoeft niet blinkend schoon te zijn, als het maar vlak en glad is.


De nieuwe schijf er op:


De remklauw er weer op:
Bouten aandraaien tot een moment van 49-69Nm (36-51 lbf/ft)


En dan kan ook het wiel er weer op (wielmoeren handvast):
(tip: eerst de onderste moer er op, dan blijft het wiel er makkelijker aan hangen)


Dan (als je misschien eerst ook de andere kant hebt gedaan!) de auto weer op de grond zetten en de wielmoeren vastzetten (88-118 Nm, 65-87 lbf/ft).


Kapje er weer op, en je ziet er niks meer van!


Ook de remschijven zijn na verloop van tijd versleten. De minimum dikte is 16mm.
Als je schijven aan de binnenzijde vlekken krijgen is het zéker tijd om ze te vervangen!

weetje: bij een (geventileerde) voorremschijf is de binnenste van de twee lamellen dunner. Dit is gedaan zodat eventuele slijtage van binnenuit (bijvoorbeeld op een brug) snel te zien is.

belangrijk:
Voor je gaat rijden eerst een keer of twee/drie op het rempedaal drukken om de remzuigers weer tegen de blokken te drukken.

Vooral als je nieuwe schijven (en misschien ook blokken) monteert kan het zijn dat ze in het begin nog even wat minder remmen.
Je kunt ze "inremmen" door een stuk rustige weg op te zoeken en vanaf 100km/u stevig te remmen tot wandeltempo (niet stoppen). Herhaal dit nog negen keer. Na een paar keer ga je de remmen dan wel ruiken, maar aan het einde moet dat weg zijn. Rij daarna nog een blokje om om de boel een beetje af te laten koelen.