taal / language

Wat heb je nodig:

  • nieuwe softtop,
  • een ruime werkplek. Bij voorkeur ter grootte van de auto (ca.2x4m),
  • een kleed of iets anders wat niet krasgevoelig is om op te werken,
  • dop/ratel 10, 12, 14,
  • kruiskopschroevendraaiers, groot/klein
  • platte schroevendraaiers, groot/klein
  • (accu) boormachine om de oude popnagels uit te boren,
  • een (oude) vork of een klauwhamer
  • ductape
  • nieuwe popnagels en bijpassende ringen (popnagels grote (15x4mm) en kleine (10x4mm))
  • popnageltang
  • waterpomptang

De keuze van een softtop

Voordat je overgaat tot de aanschaf van een nieuwe softtop moet je goed nadenken over wat je wilt. Wat zit er nu op de auto en hoe bevalt dat? Blijf je bij origineel of heb je specifieke wensen?. Er zijn veel verschillende typen in omloop, en ook nog eens leverbaar in zo'n beetje iedere denkbare kleur.
Blijf je bij origineel vinyl of neem je een stoffen kap? Met vaste ruit of uitritsbaar? PVC of glazen ruit (met of zonder achterruitverwarming)?
Laat je goed voorlichten en kijk goed om je heen. Misschien kan je eens rondvragen bij andere Mazda rijders over hun ervaringen. Zeker is dat de keuze persoonlijk is. Er is niet één "beste" kap. Al zijn er natuurlijk wel verschillen tussen de diverse fabrikanten.

De oude softtop

Bekijk eerst nog eens de oude. Is die écht aan vervanging toe? Lekkage tot en met? Ligt dat niet aan de afstelling van de raamrubbers? Scheurtjes op de bekende plekken (midden boven de deur en onderaan bij het scharnier)? Een gescheurd/beschadigd ruitje kan je eventueel laten vervangen bij een zeilmaker. Dat is een heel stuk goedkoper dan een nieuwe kap erop.
Is het echt gedaan? Dan wordt het tijd om er een nieuwe op te zetten. Ook een softtop heeft niet het eeuwige leven...

Demontage

Demontage van de oude kap is niet heel moeilijk. Het is vooral een kwestie van eerst alles weghalen dat in de weg zit.

Begin met de auto op te ruimen en uit te zuigen. Zorg voor een schone werkplek waar niks in de weg ligt. Dan moet eerst het tapijt van de hoedenplank. Hiervoor moeten de zwarte plastic drukkers eruit. Dit zijn echte ondingen. Éénmaal erin krijg je ze er haast niet uit. De truc is om ze met een oude vork of de kop van een klauwhamer onder de kop te grijpen en ze er dan uit te trekken. Dan kost het haast geen moeite.
Nadat het tapijt eruit is moeten eerst de kappen aan de zijkant eraf. Haal eerst de zwarte drukkers eruit (middelste knopje iets uittrekken en dan aan de buitenste eruit) en de 10mm moertjes met het knopje. De kap zit verder nog onder de deurlijst (zwarte kap op de dorpel los schroeven) en met klemmen geklikt in de carrosserie. Vooral haaks naar binnen trekken en niet naar boven of naar voren.

Waar het tapijt vast zat aan de onderrand van de softtop zit een zwarte rail. Deze bestaat uit drie delen. deze moet er af. Begin met de moertjes los te draaien (10mm). Het gaat het handigst als je eerst de beide korte zijkanten er af haalt en daarna pas de grote middelste.
Met de rails eraf moet nu eerst de regengoot los worden gemaakt. Hij zit aan de beide uiteinden vast met een drukker in de carrosserie. Je moet er dus niet zomaar proberen hem er uit te halen. Klap de softtop een klein stukje open (zorg dat iemand hem vast houd zodat hij niet dicht/open kan vallen). Het zwarte kapje dat aan het eind van de kuiprand zit, zit aan de binnenkant vast met een drukker, net zo een als waar het tapijt mee vast zit.
Als de drukker er uit is kan je voorzichtig de regengoot/onderkant van de softtop van de carrosserie los halen. Begin in het midden en werk naar de uiteinden.
Als dit los is eerst het frame van de top los maken. Deze zit aan weerszijden vast met drie bouten 12mm. Zodra deze er uit zijn, en de regengoot is rondom volledig los kan de softtop met het frame van de auto worden getild.

Leg de top omgekeerd (dus met de bovenkant beneden) op je werkvlak.
Zit op diverse manieren aan het frame; de onderste raamrubbers (die nu dus boven zitten) zitten met drukkers vast. De middelste raamrubbers kan je er zo af trekken, en de voorste zitten met kleine schroefjes vast. Zowel de voorste stalen rail als die waar de raamrubber in zitten zitten geschroefd. Haal deze er ook af.
Nu zit hij alleen nog vast met popnagels. De beste/handigste manier om deze uit te boren is met een 8mm. boortje op lage toeren. Dus een accuboor met regelbare snelheid heeft de voorkeur. Boor vooral rustig en probeer het niet te snel te doen. Met name bij de regengoot rustig aan doen. het kunststof is vaak al wat op leeftijd en kan bros zijn. Beoordeel vooraf of deze nog te redden is. Relatief kleine scheurtjes en beschadigingen kan je plakken met de ductape.
De bevestiging van de spankabels aan de voorzijde van de top ook met beleid uitboren. Voorkom dat er boel verbuigt. De spankabels moeten er straks weer op.

Als het frame dan kaal is ziet het er ongeveer zo uit:

Begin met je nieuwe softtop ondersteboven op je werkplek uit te vouwen.

Leg daarop het frame zoals het moet komen. Begin met de uiteinden links en rechts bij het scharnier. Eerst de spankabels door de randen van de top naar voren. Dit gaat het handigst met een ijzerdraadje of een (elektra)kabel.

Daarna eerst de flappen aan de zijkanten met de popnagels vastzetten.

Dan de softtop omdraaien en de spankabels vooraan met de lange popnagels vastzetten. Doordat hier het klemblokje van de spankabel ook in de popnagel gaat is het bijna niet mogelijk om dit met een "normale" popnagel te doen. Dit moet dus met de langere. Een andere optie is om het blokje een stukje uit te boren zodat de popnagel dieper zit. Dit raad ik af omdat je hiermee de constructie verzwakt. Je loopt het risico dat je onderweg ergens met een losgeraakte spankabel komt te staan. Als de spankabels vastzitten kan de voorste rail er weer op en kunnen ook de geleiderails van de raamrubbers er weer op.

Daarna onderaan bij het scharnier de stalen beugeltjes er op en daarna kunnen de raamrubbers ook weer teruggeplaatst worden. Je drukt ze eenvoudig in de geleider. Als ze er niet goed in willen kan je ze eventueel helpen door met de punt van een platte schoevendraaier er in te drukken.

Nu is het alleen nog zaak om de flappen overlangs in het frame te klemmen. Verbuig de geleider iets uit zodat hij een halve tot een hele cm open staat. De flap vervolgens om de buis en met de verdikking er in schuiven. Bij sommige typen moet de flap aan het einde nog een keer extra om gebogen worden en schuift hij er haast vanzelf in. De rail vervolgens met een waterpomptang voorzichtig aanknijpen om te zekeren.

De softtop zit nu aan het frame, en alleen de regengoot moet er nog aan.
Draai het frame om zodat hij met de goede kant boven komt te liggen. Schuif de regengoot om het uiteinde van de softtop. Nu rondom vastzetten met de popnagels. Gebruik met name aan de zijkanten waar de stof "dubbel" is vanwege het ruitje een ring aan de binnenkant. Als de regengoot in een wat mindere conditie is gebruik dan ook een ring aan de buitenkant om te voorkomen dat je de popnagel er doorheen trekt.

Het resultaat:

het (PVC) ruitje nog beschermd door vloeipapier, de regengoot op diverse plekken "gerepareerd" met ductape. Controleer nu eerst de auto en zorg dat er niks in de weg ligt bij het erin tillen van de top. Het frame kan je er zo in laten zakken op twee pennen die er vast in zitten.

Eenvoudigweg de softtop er met twee man op tillen en over de pennen laten zakken. Daarna de drie bouten 12mm. aan de beide kanten er weer in en het frame zit weer op z'n plek. Daarna voorzichtig de regengoot weer over de pennen van de kuip drukken. Begin ook nu weer in het midden en werk vandaar naar de randen. Voorkom al te veel spanning in de regengoot. Het zou zonde zijn als hij net nu een scheur oploopt.

BELANGRIJK: zorg er voor dat de regengoot achter de flap komt te zitten die aan de kuiprand zit. Anders loopt het water achter de regengoot langs.

Monteer daarna de zwarte rails weer. Begin met de middelste en daarna de kleine aan weerskanten. De moeren in twee of drie etappes aandraaien tot (bij voorkeur) 8-12Nm. Vervolgens kunnen de zwarte kappen er weer op en het tapijt er in.

rits nu de ruit er uit (als dat kan) en laat de softtop zakken. nog even de zwarte beschermkappen op de uiteinden schroeven en dan is het voor elkaar.

En vergeet ook niet de regengoot met de drukker weer vast te zetten:

De eerste keer de top dicht. Doe dit voorzichtig en gelijkmatig. Zorg dat je met z'n tweeën bent. Dat maakt het een stuk makkelijker. Laat de softtop zeker de eerste 48 uur na de montage dicht. Dit om de stof de kans te geven wat uit te rekken en zich te "zetten".