Als je een nieuwe radio wil monteren kan het nodig zijn de middenconsole te demonteren (met name om de originele Mazda radio te verwijderen). Ook als je bijvoorbeeld een extra set speakers, een CD-wisselaar, iPod-aansluiting of versterker gaat aansluiten is het nodig om bij de achterzijde van de radio te kunnen.

Wat heb je nodig:

  • kruisschroevendraaier
  • touwtje (ca. 40cm)
  • ijzerdraadje

    Beginnen:

    eerst de asbak eruit halen en het opbergvakje leegmaken:

    daarna 5 (vijf) kruisschroeven losdraaien. 2 in het opbergvak, 1 onder de asbak en 2 aan weerszijde bij de aansluiting op de middenconsole:

    Dan moet eerst de pookknop eraf. Gewoon stevig beetpakken en tegen de klok in draaien:

    Je kunt dan de middentunnel eruit tillen. Eerst aan de voorkant omhoog en dan iets naar voren om de hendels van kofferdeksel en tankklep eruit te laten. Dan heb je de keuze om óf de stekkers van de bedrading los te halen (van eventuele elektrische raambediening en van de "asbakverlichting") óf gewoon de tunnel te kantelen en even opzij te leggen.

    Nu eerst de ventilatiebollen er uit. Deze kunnen erg vastzitten en de kans op schade is zeker aanwezig. Om deze klus goed te doen is het echter noodzakelijk.

    Steek een (sterk) touw in de ventilatiebol. Je kun met het ijzerdraadje hengelen naar het uiteinde:

    Daarna is het een kwestie van (hard) recht naar je toe trekken. Dan zou hij er uit moeten komen. De bol zit met twee veerklemmen aan weerszijden vast. Deze komen maar moeilijk over het randje van de bol. Je moet daarom erg hard trekken, met het risico dat je het hele paneel kapottrekt. Voorzichtigheid is hier geboden! Houdt één hand bij de rand van de bol om het middenpaneel te ondersteunen.

    Aanzicht van de binnenkant van het ventilatiekanaal met veerklem:

    Ventilatiebol:

    Het middenpaneel zit vast met drie schroeven. Twee boven "in" de ventilatiekanalen:

    en één op de voorkant links onderin:

    Als deze los zijn kan je het paneel er recht af trekken. Het zit met een paar klemmen vast in het dashboard:

    Wel even de stekker van de alarmlichten en koplampen los maken:

    Het aanzicht van de achterkant van het middenpaneel:

    nu kan de radio er uit. De originele radio zit met vier schroeven vast. Een aftermarket radio zal het frame in de middenconsole hebben zoals op de foto's hierboven.

    Nu kan je je accessoires aansluiten of de (nieuwe) radio inbouwen.

    Hier de aansluitingen voor een standaard Mazda Radio (Panasonic)

    Grote stekker (CN701):

    1. = schakeldraad uit het contactslot
    2. = (leeg)
    3. = continu stroom
    4. = (leeg)
    5. = verlichting
    6. = (leeg)
    7. = (leeg)
    8. = (leeg)
    9. = deurspeaker links +
    10. = deurspeaker links -
    11. = deurspeaker rechts +
    12. = deurspeaker rechts -

     

    Kleine stekker (CN702):

     
    1. = hoofdsteun links + (voor zowel de bestuurder als de bijrijder dus de linker speaker)
    2. = hoofdsteun links -
    3. = (leeg)
    4. = (leeg)
    5. = hoofdsteun rechts +
    6. = hoofdsteun rechts -
    7. = (leeg)
    8. = (leeg)

    Voor nieuwere radio's wordt meestal de standaard ISO aansluiting gebruikt. In de praktijk blijkt 'standaard' niet altijd 'standaard' maar dit zijn de aansluitingen volgens de norm (ISO 10487).

    Stekker A (let op het clipje, zit onder)
    1. = snelheidsafhankelijke volumecontrole
    2. = telefoon mute óf externe radiobesturing (stuurbediening)
    3. = telefoon mute óf achteruitrijschakelaar (voor camera/navigatie)
    4. = constante plus (12v)
    5. = antennebediening
    6. = verlichting radio (meestal geschakeld met dimlicht)
    7. = geschakelde plus (12v van contact)
    8. = min (of aarde)

    stekker B (let op het clipje, zit in midden)

    1. = luidspreker rechts achter +
    2. = luidspreker rechts achter -
    3. = luidspreker rechts voor +
    4. = luidspreker rechts voor -
    5. = luidspreker links voor +
    6. = luidspreker links voor -
    7. = luidspreker links achter +
    8. = luidspreker links achter -

    Als de nieuwe radio dan voorbereid en getest is kan één en ander er weer terug op.
    TIP: voordat je het frame er weer terug op schuift/klikt eerst wat vet op de klemmetjes. Dan komt hij er de volgende keer makkelijker af.

    Niet vergeten de stekker van de koplampen en alarmlichten er eerst weer in te doen!

    Daarna kan de middenconsole er weer op. Eventueel eerst de stekkers er weer in:

    Dan éérst aan de achterkant de hendeltjes erdoor en dan de voorkant laten zakken. Hij zou vrij makkelijk weer op z'n plek moeten komen. Als het moeilijk gaat zit er waarschijnlijk een kabel tussen.

    En dan alleen de pookknop er nog terug op.


    Aanvulling met betrekking tot de originele radio:

    De Mx/Miata werd oorspronkelijk geleverd met een radio van Panasonic. Deze radio heeft aan de achterzijde ook nog een aansluiting voor de aansturing van de (optioneel verkrijgbare) CD-speler. Deze uitgang kan natuurlijk ook worden gebruikt voor het aansturen van allerhande externe apparatuur. Bijvoorbeeld een Cd-speler van een ander merk, een minidisc-speler, iPod, etc.

    Hiervoor zal je wel zelf de aansturing van het externe apparaat moeten uitzoeken en een kabelboom/verloopstekker moeten maken. De stekkeraansluiting achter op de radio is een DIN13 type. Dit zou bij de betere elektrospeciaalzaken verkrijgbaar moeten zijn.

    Verdeling van de DIN-stekker:

    1. = links uit
    2. = links in
    3. = rechts uit
    4. = rechts in
    5. = min (of aarde)
    6. = verlichting (meestal geschakeld met dimlicht)
    7. = geschakelde plus (12v van het contact)
    8. = constante plus (12v)
    9. = amp control
    10. = (onbekend)
    11. = (onbekend
    12. = (onbekend)
    13. = (onbekend)
    De buitenring is ook min/aarde

    bronnen:
    wikipedia
    www.isham-research.co.uk/.../isopin.html
    www.sonic.net/.../wiring-for-sonycd.html