waarom? De koplamp trilde bij het rijden. Ontzettend irritant als je onder een wegwijzer doorrijdt, je ziet dan steeds het schudden van de koplamp. En het zal ook wel vervelend zijn geweest voor tegenliggers, maar daar had ik zelf dan weer niet zoveel last van. :D

Begin met de lampen open te doen met de knop op het dashboard.
Doe daarna de motorkap open en verwijder de kunststof stroomlijnkap.

De koplamp kan je eraf halen zonder gereedschap. Je hoeft niet aan de schoefjes te draaien. Daarmee verander je alleen de stand van de koplamp. Door het geheel van de koplamp (ring en lamp) te drukken en tegen de klok in te draaien kan hij eraf:

Je kunt de stekker van de lamp losmaken door er in te knijpen en dan eraf te trekken.

Maak vervolgens eerst de stekker van de lampmotor los. Pas daarna kan je met de draaiknop met de hand de lamp omhoog en omlaag draaien. Probeer dit niet als de motor nog verbonden is. Er staat continue stroom op. De lamp zal automatisch weer naar z'n ruststand gaan. Je kunt de lampen immers ook bedienen zonder de sleutel in het contact.

Vervolgens kan je de trek/duwstang losmaken (een platte schroevendraaier ertussen en draaien) en de draaipunten van het frame. Vergeet ook niet eventueel de stekker van de koplamphoogteverstelling (leuk galgjewoord) los te maken.

Met het frame van de auto is goed te zien waarom hij zo trilde. De bussen die in de gaten van het draaipunt horen te zitten zijn eruit en de gaten zijn uitgelopen:

Zonder de lampunit in de auto blijft er een groot gat achter...

Op het nieuwe frame is goed te zien hoe de bussen en gaten er uit horen te zien:

Met alles gedemonteerd is het nog slechts een kwestie van overzetten van de juiste stelschroeven en -motoren. Afhankelijk van bouwjaar en afkomst kan één en ander verschillen van de mijne. Zet alles gewoon over van de oude naar de nieuwe en zorg dat stelschroeven etc. in dezelfde stand (lengte) staan.

De schroefjes van het lampdeksel gaan vaak erg moeilijk los. Dit is een goed moment om ze te vervangen voor een passende zeskant of torx boutje.

Dan kan het nieuwe frame (nog even zonder deksel) weer op de auto. Steek de stekker van de lampmotor er nog niet in.

Dan kunnen ook de koplamp en de stroomlijnkap er weer op. Denk eraan de stekkers van de lamphoogteverstelling en van de koplamp zelf er weer in te doen. Vergeet niet bij montage de draaipunten en het kogelscharnier van de trekstang nog een likje vet te geven.

Dan kan je het deksel losjes monteren en met de hand de lamp naar beneden draaien om te zien of het allemaal een beetje recht staat.

Stel het deksel af door voorzichtig de pootjes te verbuigen. Eventueel met een tang. Probeer ze zo weinig mogelijk te verbuigen. Het staal is erg dun en lijdt snel onder metaalmoeheid.

Als het dan gelukt is heb je eer van je werk:

Draai, als je tevreden bent en het deksel raakt niks meer, de lamp omhoog en steek de stekker van de lampmotor er weer in.
Dan van binnenuit controleren of het werkt:

Je kunt de afstelling van de koplampen eventueel controleren door in het donker op een meter of vijf van een rechte muur te gaan staan. Het lichtbeeld van de koplampen moet links en rechts gelijk staan en niet omhoog/omlaag schijnen.

Je moet een soort _/ _/ zien.
(of \_ \_ als je in Engeland woont)