taal / language

Wat heb je nodig:

  • een nieuwe radiator
  • 6,3 liter koelvloeistof, geschikt voor aluminium motoren, bescherming tot -20C is in NL voldoende.
  • Waterpomptang/combinatietang
  • grote kruisschroevendraaier
  • doppenset met in ieder geval nr 10 en 12.
  • kruipolie
  • trechter
  • opvangbak minimaal 6,5 liter (bijv. twee opengeknipte jerrycans)

Beginnen met demonteren van de lucht aanvoerbuis vanaf het luchtfilterhuis.
Op de foto een auto met Supercharger, maar bij een 'gewone' MX zal het niet veel anders zijn.

Vervolgens heb ik ervoor gekozen om eerst de radiatorfan te demonteren. Dit zou eventueel ook kunnen als de je radiator al hebt gedemonteerd. Dus buiten de auto.
De radiatorfan (of fans als je ook airconditioning hebt) zit(-ten) met vier boutjes vast. Twee boven en twee onder. De onderste twee hoeven alleen los, de bovenste moeten er ook uit.
Met name de onderste kunnen vastgeroest zijn. Dus dat is dan misschien handiger buiten de auto. En veel kruipolie gebruiken.
Het stekkertje is een kwestie van inknijpen en lostrekken.

Daarna moet ook de motoronderplaat er af om goed bij de onderste aanvoerbuis van de radiator te kunnen.
Drie boutjes middenvoor, twee draadeinden links en rechts waar ook de stangetjes van de voorbumper aan zitten. Gebruik ook hier weer een staalborstel om het draad schoon te maken en veel kruipolie. Deze breken vaak af.
Dan nog twee bouten in de voorste kokerbalken (aan de zijkanten) en twee aan de onderkant. En twee in het subframe aan de achterkant van de onderplaat.

Dan de radiator leeg maken. Er zit ruim 6 liter koelvloeistof in. dus zorg dat je opvangbak groot genoeg is. Ik gebruikte twee opengeknipte jerrycans. Ideaal hiervoor.
De aflaat van de radiator zit aan de onderkant in het midden. Gebruik een grote kruisschroevendraaier om de dop er uit te draaien.
Om het proces wat te versnellen kan je de radiatordop los draaien als je de plug aan de onderkant er uit hebt. Als de radiator zo goed als leeg is kan de plug er weer in en kan je verder.

Vervolgens moeten de aan- en afvoerbuizen er af. Deze zitten meestal goed vast. Met een kleine schroevendraaier en wat kruipolie of WD-40 kan je hem alvast losweken. Ik gebruik ook regelmatig een waterpomptang om de slang alvast los te wrikken. Pas wel op dat je niet té hard knijpt.
De slangklemmen zijn meestal goed te pakken met een waterpomptang of combinatietang.

De radiator zit vast met twee boutjes links en rechts. Deze loshalen.
Onderaan hangt hij in twee steuntjes, zie bovenstaande foto

Dan alleen nog de overloopslang naar het tankje loshalen.

Vervolgens kan je de radiator uit de auto tillen.
Met of zonder ventilatoren (denk aan de stekkertjes!).

Voor de montage van de nieuwe radiator hangt het er een beetje van af wat je hebt gekregen. Soms moet je alles overzetten, de rubbers en de steunen, soms zit alles er al aan. Bij de hermontage is het waarschijnlijk het handigst om eerst de ventilatoren er weer op te monteren.

Nadat alles weer gemonteerd is en alle slangen en stekkers weer aangesloten zijn kan je de motor weer vullen met verse koelvloeistof.
Gebruik een trechter op de vuldop. Vullen tot hij vol is en daarna ook het tankje vullen tot max. Je kunt de auto wat heen en weer duwen zodat de lucht er alvast wat uit komt. Je hoort hem ook borrelen.
Er is geen specifieke methode om hem te ontluchten. Je kunt gewoon gaan rijden. Soms hoor je hem dan wat borrelen als de thermostaat open gaat.
De kans bestaat dat er een luchtbel in het systeem zit waardoor de doorstroming wordt belemmerd. Je temperatuurmeter kan dan helemaal uitslaan. Bij mij hielp het om een keer te moeten stoppen bij een verkeerslicht. Bij het wegrijden een flinke borrel en de luchtbel kwam er uit.
De eerste tijd het niveau in het tankje in de gaten houden en bijvullen indien nodig.