taal / language

Van 30 mei tot 11 juni ben ik met wat vrienden naar de Noordkaap gereden. Hieronder een impressie:

28 mei:
Eerste dag van onze Noordkaap reis.
Vanmorgen open vertrokken. Eerst wat regen daarna beter (24/25gr).
Bij Helsingborg met het veer over. Nu in hotel bij Jönköping. Morgen verder naar het noorden.

29 mei (dag 2):
Jönköping - Fryksas
Echt autorijweer vandaag 13-21 gr. Half bewolkt.
We zijn de grote steden voorbij dus er is amper verkeer. Snelwegen zijn hier tweebaanswegen.
Genieten met een hoofdletter G

30 mei (dag 3):
Fryksas - Vilhelmina
Vandaag 6-16 graden. Vanmorgen gestart met regen maar na een uurtje werd het droog. De rest van de dag heerlijk weer en dus open gereden.
De wegen zijn goed en stil dus we komen goed vooruit.
Vanmorgen rond een uur of elf de eerste besneeuwde toppen gezien.

31 mei (dag 4):
Vilhelmina - Kiruna
Temperatuur -1 tot 6gr. half tot zwaar bewolkt, af en toe sneeuw.
Vandaag de langste reisdag voor wat betreft kilometers. We zijn de poolcirkel gepasseerd.
Het landschap verandert langzaam. De bomen worden wat kleiner. En de bomen en de bermen zijn niet langer groen maar bruin.
Hier en daar ligt sneeuw, niet genoeg voor een aaneengesloten sneeuwdek, maar soms toch flinke duinen. In de bossen en ook op de vlaktes. De meren zijn voor het meest nog bevroren. We hebben twee keer moeten stoppen vanwege rendieren op de weg. Soms ook grote groepen langs de weg. Het is oppassen.
Kiruna is een échte industriestad. Kaal en ongezellig. De mijn is steeds duidelijk zichtbaar buiten de stadsgrens. Morgen nog weer verder naar het noorden...

1 juni (dag 5):
Kiruna (Zweden) - Lakselv (Noorwegen) (via Finland)
Temperatuur -1 tot 4 graden
Half tot zwaar bewolkt met sneeuwbuien

Laatste rit vóór de Noordkaap. De bomen worden kleiner en kleiner. Je kunt het geen bos meer noemen. Eerder vlaktes met begroeiing. Behalve sneeuw en bruin gras/struiken is er weinig te zien.
Ik benijd de mensen die hier wonen niet.
Vandaag twee tijdzones doorkruisd (Finland heeft een uur tijdverschil) en drie landen, Zweden, Finland en Noorwegen.

Morgen het uiteindelijke doel: de Noordkaap. Daarna kunnen we alleen nog maar naar het zuiden.

2 juni (dag 6):
Lakselv - Noordkaap
Noordkaap - Oldefjord
Temperatuur -2 tot 3 gr.
Half tot zwaar bewolkt

Vandaag het 'reisdoel' de Noordkaap bereikt. We hadden geluk met het weer. Over het laatste stuk enkele zware sneeuwbuien maar op de kaap zelf was het helder. Wel wat winderig.
Zeker het laatste deel geen begroeiing meer en een volledig gesloten sneeuwdek met duinen tot hoger dan 2m
De landschappen zijn onwerkelijk het is heel bizar om hier zo te rijden. 's middags kwam de zon door en was het gewoon aangenaam te noemen
Vanaf vandaag rijden we weer huiswaards via de Noorse kust

3 juni (dag 7):
Oldefjord - Nordkjosbotn
Halfbewolkt, 2-7gr droog en zonnig

Heerlijk weer vandaag. Vanmorgen alleen op de vlaktes sneeuw. Op sommige plaatsen bijna 10cm op de weg.
Later op de dag schitterend weer.
Het landschap is typisch Noors, besneeuwde bergen en fjorden.

4 juni (dag 8):
Nordkjosbotn - Innhavet
Temperatuur 7-12gr. Zonnig

Vandaag mooie rit vanaf Nordkjosbotn naar het volgende hotel in Innhavet, maar wel via het eiland Senja en de Lofoten. Absoluut de moeite waard. Het is een combinatie van Ierland en Schotland. Oostenrijk/Zwitserland, maar dan met de bergen verder uit elkaar. De overtocht met het veer van Gryllefjord naar Andenes was een avontuur. De golven hebben daar de kans een aanloop te nemen vanaf Groenland. Dus onze zeebenen werden aardig op de proef gesteld. En dan was het nog mooi weer!
Over de Lofoten zelf verder weer prachtige vergezichten en landschappen. De schoonheid is niet op foto te vatten. Als dit soort terrein je trekt móet je dit gewoon gezien hebben.
Het weer is geweldig. Zelfs dubbele cijfers vandaag. Je vergeet gewoon dat je je nog (ruim) boven de poolcirkel bevindt.

Helaas heeft pech ons getroffen. De auto hield er een kleine 20km voor de terugvaart mee op. De schade aan de motor is dermate groot dat hier repareren geen optie is. En de auto reist dus ook zonder ons terug naar Nederland.
Ik ben vanaf nu helaas gedegradeerd tot bijrijder.

5 juni (dag 9):
Innhavet - Mosjøen
11gr. Bewolkt en regen

Vandaag zakken we verder af naar het zuiden. 's Morgens mooi weer met temperaturen ruim in de dubbele cijfers. Later op de dag neemt de bewolking toe en krijgen we regen.
We zijn de poolcirkel weer gepasseerd. Langzaam komen we weer in 'bewoond' gebied. Op de hoogvlaktes ligt nog veel sneeuw (0,5-2m). Maar overal zie je waterstromen van de bergen komen. Ik denk dat je over een week zo goed als geen sneeuw meer ziet hier.
Morgen naar Trondheim

6 juni (dag 10):
Mosjøen - Trondheim
17-21gr. bewolkt

We zakken de E6 af naar het zuiden. Hier en daar een omweg om niet steeds op de snelweg te (hoeven) rijden.
Dichter bij Trondheim eerder rechtsaf geslagen en aan de noordkant van het Trondheimfjord richting de stad gereden en met de veerboot over gevaren. Trondheim is een gezellige, wat provinciaal aandoende, stad.
Vandaag wel foto's gemaakt maar maar weinig met mijn eigen camera.

7 juni (dag 11):
Trondheim - Åndalsnes
16 - 24 Gr. bewolkt

De reis vordert. We komen alweer in het zuidelijke deel van Noorwegen. Maar nog steeds zijn er besneeuwde toppen. In de dalen en langs de kust ligt geen sneeuw meer. Vandaag meest weer de E6 gereden maar gelukkig ook weer een aantal omwegen met mooie stuurweggetjes.
Waaronder de 'Atlantische Bruggenroute'
Als toegift na het avondeten even naar de Trollstigen gereden. Zonder twijfel één van de meest indrukwekkende wegen die ik gereden heb (al is het dan door omstandigheden niet in mijn eigen auto). Mede door de steile wanden aan weerszijden en de vorm van het dal.

8 juni (dag 12):
Åndalsnes - Beitostølen
6-21gr. 's morgens mooi, 's middags regen

Trollstigen
Geiranger
Wat kan ik zeggen. Het zijn de 'toeristische' dingen. Maar dat zijn ze niet voor niets.
En vergeet de zomer. Voor wie het mooie Noorwegen wil zien: kom in het voorjaar!
Als de bergbeken bruisen van het smeltwater. En de watervallen blauw zien van het koude water uit de bergen. Waar je het ene moment in de groene dalen verblijft en het volgende op de besneeuwde bergtoppen.

9 jun (dag 13)i:
Beitostølen - Larvik
17gr. regen

Vandaag een korte reisdag door het zuiden van Noordwegen. Het landschap is weinig spectaculair en een groot deel van de dag regen. Geen noodzaak om de kap dicht te hebben maar het drukt wel een stempel. Alsof het weer met ons meerouwt dat wij dit mooie land weer moeten verlaten.
Morgenochtend vroeg de veerboot naar Denemarken

10 juni (dag 14 & 15):
Larvik (N) - Schleswig (D) - huis
24-31gr. Zonnig

Noorwegen zit er op. Zaterdag de 'vroege' boot vanuit Larvik (N ) naar Hirstals (DK) en vandaar naar Noord-Duitsland. Overnacht in een gezellig familiehotel in Schleswig, helaas zonder internet. Echt Duits eten en bier. Voor prijzen waar je blij van wordt.
Vandaag het laatste rak naar huis. Helaas afscheid moeten nemen van mijn reisgenoten.

Thomas, Eelco, Fred, Erna en Herko bedankt voor deze onvergetelijke ervaring. En als ik weer eens een gek idee heb zal ik dat wijselijk voor me houden