het stationair toerental van de motor afstellen:
credit: onderstaande is een (vrije) vertaling van Rob Spargo's "Know Your Car"
Soms komt het voor dat als je bij het stoplicht tot stilstand komt dat de motor niet "mooi" naar stationair gaat. Hij duikt dan eerst naar ca.450/500 toeren, slaat bijna af en komt dan als vanzelf weer naar de 850 zoals het hoort.
De oplossing is om de basis-stationair afstelling opnieuw in te regelen.
wat heb je nodig: een paperclip (een "blanco" dus zonder kleurtje) en een platte schroevendraaier.
Met de motorkap open zie je (als je voor de auto staat en naar de motor kijkt) rechts een klein zwart doosje met daarop de tekst "diagnosis". Deze kan open door aan de zijkant te drukken. Daarbinnen zit een serie aansluitingen. Aan de binnenkant van het deksel staat wat wat is. Als je nu de paperclip openbuigt en de GND en TEN met elkaar verbindt schakel je ECU uit bij stationair. De ECU regelt dus nu niet meer de stationair maar hij loopt puur op de basisinstelling van de gasklep. Als je nu de zwarte luchtinlaat volgt die voor de motor langsloopt kom je aan de linkerkant bij het gasklephuis. Bovenop links zit een uitstulping met (als het goed is) een zwart dopje. Hieronder vind je de stationairstelschoef. Tegen de klok in zet je de stationair hoger.
Hoe werkt het:
- zorg dat de motor warm is (maar niet heet),
- schakel alle elektrische verbruikers uit (airco, ventilator, lampen, radio, etc.),
- start de auto en kijk waar de stationair op staat. Als het goed is net onder de 1, zo rond de 850 tpm,
- plaats nu de paperclip tussen de GND en TEN in de diagnosebox onder de motorkap,
- als het goed is verandert het stationair toerental na een paar seconden
- kijk nu weer naar de toerenteller, als het stationair veranderd is heb je je probleem gevonden,
- draai nu aan de stationair-stelschroef tot het toerental nét iets boven de 850 staat
- doe dit langzaam, er zit een kleine vertraging tussen het draaien en de reactie van de motor,
- als één van de radiator-fans aanslaat tijdens het afstellen, wacht dan tot hij weer is afgeslagen en gan dan pas verder,
- als je hem hebt waar je denkt dat hij moet staan, haal dan de paperclip uit de diagnosebox. Na een paar seconden pakt de ECU het over . Als het toerental gelijk blijft staat je stationair precies gelijk aan die van de ECU,
- niet gelukt? Weer de paperclip erin en opnieuw proberen
- stap 10 en 11 herhalen tot ze gelijk zijn.