taal / language

Het installeren van (aftermarket) speakers in de hoofdsteunen:

Mijn MX-5 was niet voorzien van speakers in de hoofdsteunen.
Ik heb na een tip op het forum van de MX5-ownersclub een setje gekocht bij conrad.

Wat heb je nodig:

  • een set passende speakers (hetzij origineel, hetzij aftermarket)
  • originele aansluitstekker voor de speakers van Mazda (voor zover dit niet al in de auto aanwezig is)
  • kabelschoentjes (vrouwtjes, passend aan de speakers; breed/smal)
  • ca. 12 meter speakerdraad
  • stekkers voor de verbinding onder de stoel
  • ratel met dop 14 en bij voorkeur ook verlengstukken (steek/ringsleutel zal ook wel gaan maar is wel lastiger)
  • zijkniptang
  • draadstriptang
  • knijptang voor kabelschoenen (kan evt. ook met combinatietang)
  • kleine platte schroevendraaier
  • (kleine) kruisschroevendraaier
  • multimeter
  • rol (zwart) isolatietape
  • rol afplaktape (schilderstape)
  • schaar
  • hobbymesje of stanleymes
  • pen of stift
  • stuk ijzerdraad
  • stuk touw (ca. 0,5m.)
  • kroonsteentje(s) (4)
  • kabelbinders (tie-wraps)
  • lange dunne stok (ca.1,2m.)

Beginnen:

Eerst de stoelen en de radio eruit:
De stoelen zitten vast met vier bouten 14mm. 2 voor en 2 achter. Daarna kan je de stoel er eenvoudig uit tillen (denk aan de lak!)

Aan de ISO verloopstekker zit een (extra) aansluiting voor de speakers. Dit is de kleine stekker.
De kleine stekker aan de autozijde zat er bij mij niet in. Waarschijnlijk is mijn auto geleverd zonder hoofdsteunspeakers als optie. Ik heb op de sloop een originele mazdastekker uit een 121 "bolhoedje" gehaald.
Je zou ook direct op de ISO-stekker aan kunnen sluiten. Dan moet je (zelf) wel eerst even uitvogelen welke draden je moeten hebben.

Hier zitten vier draden aan. Twee voor links (+ en -) en twee voor rechts (+ en -). De stekker is als volgt ingedeeld (gezien vanaf de kant waar de draden uit steken, dus zoals op de foto):

  • A = hoofdsteun links + (voor zowel de bestuurder als de bijrijder dus de linker speaker)
  • B = hoofdsteun links -
  • C = (leeg)
  • D = (leeg)
  • F = hoofdsteun rechts +
  • H = hoofdsteun rechts -
  • I = (leeg)
  • J = (leeg)

Daarna de middenconsole demonteren.
(dit staat ook beschreven bij "het vervangen van de pookhoezen")

De stekkers losmaken en het geheel even uit de weg leggen.

Om de draden goed naar de radio(stekker) te kunnen leiden moet het middendeel van het dashboard eraf. Dit is géén makkelijke klus!
Indien mogelijk probeer ik te voorkomen dat dit eraf moet. De ventilatiebollen zitten ERG vast en de kans op schade is zeker aanwezig. Om deze klus goed te doen is het echter noodzakelijk. Dus hier volgt de procedure. Gelukkig heb jij nu al de foto's zodat je weet hoe het in elkaar steekt en niet zelf hoeft uit te vinden hoe het werkt.

Steek een (sterk) touw in de ventilatiebol. Je kun met het ijzerdraadje hengelen naar het uiteinde:

Daarna is het een kwestie van (hard) recht naar je toe trekken. Dan zou hij er uit moeten komen. De bol zit met twee veerklemmen aan weerszijden vast. Deze komen maar moeilijk over het randje van de bol. Je moet daarom erg hard trekken, met het risico dat je het hele paneel kapottrekt. Voorzichtigheid is hier geboden! Houdt één hand bij de rand van de bol om het middenpaneel te ondersteunen.

Aanzicht van de binnenkant van het ventilatiekanaal met veerklem:

Ventilatiebol:

Ik heb met een mesje de rand van de groef wat afgesneden zodat hij er de volgende keer makkelijker af komt:

Het middenpaneel zit vast met drie schroeven. Twee boven "in" de ventilatiekanalen:

en één op de voorkant links onderin:

Als deze los zijn kan je het paneel er recht af trekken. Het zit met een paar klemmen vast in het dashboard:

Wel even de stekker van de alarmlichten en koplampen los maken:

Het aanzicht van de achterkant van het middenpaneel:

Het aanzicht van het dashboard (helaas niet zo'n goede foto):

Zó. Nu kunnen we aan de slag.
In het midden voor onder de stoel zit al een opening in het tapijt:

Knip eerst vier stukken draad van ongeveer 1,5m. lengte:

Merk deze vier draden aan beide zijden als volgt:

  • L-L (voor: Links, Linkerspeaker)
  • L-R (voor: Links, Rechterspeaker)
  • R-L (voor: Rechts, Linkerspeaker)
  • R-R (voor: Rechts, Rechterspeaker)

Iedere draad heeft een plus en een min voor iedere speaker. Twee speakers per stoel. Totaal 4.

De twee draden (2 links en 2 rechts)vanuit het midden van de "stoel" onder het tapijt door naar de middenconsole brengen. Dit gaat het makkelijkst door het eerste deel te "duwen" richting de middenconsole todat ze er bij de stoelbevestiging uit komen. Omhoog langs de middenconsole gaat het handigst met een ijzerdraadje:

Daarna de draden onder de stalen beugel, onder het dashboard (in het midden is ruimte) en onder de stalen plaat door naar achter. Hiermee zorg je dat de draden niet zo gauw in de war komen met wat er al ligt:

Ik heb hier alvast een kroonsteentje aan de Mazda-stekker gemaakt.
Vervolgens de twee linker draden (dus L-L en R-L) en de twee rechter draden (dus R-R en L-R) aan elkaar binden.

Deze moeten aan de Mazda-stekker.

  • de links + op A
  • de links - op B
  • de rechts + op F
  • de rechts - op H

Daarna aan het andere uiteinde de stekker(s) bevestigen. De "overlengte" kan je afknippen. Er moet ongeveer 10/15cm overblijven.

Dit is hét moment om de bedrading door te meten. Alle aansluitingen zijn gemaakt en alles ligt nog open. Als er ergens storing is kan je er nog makkelijk bij. Ik heb de twee losse draden die vanonder het tapijt komen omwikkeld met isolatietape om te voorkomen dat er gaan "rondzwerven" onder de stoel en in de stoelrails komen.

Vervolgens kan (als alles goed is) het middenpaneel er weer op. Niet vergeten de stekker van de alarmlichten er weer in te doen!

De middenconsole er weer op:

Je ziet er niks van!!

Nu kunnen we verder met de stoelen:

Knip vier draden van ongeveer 1,5m. lengte. Markeer twee van deze aan beide zijden met L en de andere twee met R.

Dan de stoelen aan de bovenzijde openritsen en het voorpaneel er uit halen.

Neem één linker en één rechter draad en bind de eerste 15cm. bij elkaar met isolatietape. Leidt deze twee draden door de lus achter op de stoel.

Bind de kabel onder de stoel met de kabelbinders. Trek ze nog niet gelijk helemaal aan zodat je nog even de ruimte hebt om te manouvreren met de kabel.

Bind het andere uiteinde met wat schilderstape aan de stok.

Maak met een schoevendraaier of zoiets een doorgang midden tussen de hoofdsteunen. Voel met je hand aan de andere kant waar hij er door komt.

Prik het ijzerdraadje erdoor om de draden straks te kunnen trekken.

Steek de stok met de draden eraan gebonden achter tussen de stoelbekleding.

Je kunt dan met het ijzerdraad de draden naar voren trekken.

Aan de onderkant de andere kant van de stekker (die al eerder in de auto is geplaatst) bevestigen. Houdt hierbij in de gaten dat je de linker- en rechter draden en de + en - goed aansluit.

Als je allebei de stoelen hebt gedaan zou het er ongeveer zo uit moeten zien.

Verder met de speakers.

Om te zorgen dat ze een beetje op hun plek blijven heb ik ongeveer een centimeter van de bekleding weggehaald. Ik heb de conus afgetekend en met een hobbymesje ongeveer 1 cm. ingesneden. Daarna diverse malen kruislings daarbinnen. Vervolgens de bekleding eruit gepulkt.

Aan de linker draad de einden strippen (ongeveer een halve tot een hele centimeter).

en de kabelschoentjes vastknijpen. Let erop dat de + en - verschillende breedte hebben (de + is de brede).

Dan kan de speaker er aan:

Als je dan ook de rechter hebt gedaan is dit zo'n beetje het resultaat:

Herhaal dit voor de andere stoel.

Dan kan het voorpaneel er op, de rits weer dicht en kunnen de stoelen weer terug in de auto. Niet vergeten de stekker vast te maken!!

Veel luisterplezier!

Je ziet er niks van !!