wat heb je nodig:
- een set bokken (minimaal twee)
- een goede krik
- een goede doppenset en een set steek/ringsleutels
- een groot verlengstuk voor de doppenset of een eind pijp voor bij de steek/ringsleutels
- kruipolie
- een hamer
- een momentsleutel
vervangen van de achterste schokdempers:
Begin met het leegmaken van de kofferbak. Het reservewiel ligt in de weg. En misschien heb je nog wel meer rommel die even opzij moet.
Vervolgens de wielmoeren losdraaien de auto op bokken zetten en de wielen eraf.
Dan in de kofferbak aan de bijrijderskant de twee moertjes van de demper los. Laat ze (of één) nog even erop zitten om te voorkomen dat je straks steeds de demper omhog staat te houden. Laat de grote moet in het midden met rust. Deze houdt de boel bij elkaar en losdraaien leidt tot ongelukken!
Verwijder aan de bestuurderskant het zwarte afdekschild. Hierachter zit de vulslang van de brandstof:
Je kunt de slang eraf halen, maar echt noodzakelijk is dat niet. Het werkt wel ietsje prettiger. Als je besluit de slang los te halen steek er dan eerst een kleine schroevendraaier tussen en spuit in de ontstane opening een beetje WD-40 of kruipolie. Het rubber zit na al die jaren verkleefd aan het metaal. Door de kruipolie komt het los en schuif je de slang er makkelijker vanaf. Dek de vulopening van de tank af om te voorkomen dat er rommel invalt.
Als dit los is aan de onderkant de boutjes van de crosslink losdraaien en de grote bout aan de onderkant van de schokdemper.
Als dan alle bouten en moeren eraf zijn kan je de ophanging naar beneden drukken en de schokdemper er uit tillen. Probeer te voorkomen dat je op het stofschild rond de remklauw drukt, dit is vrij dun metaal en vebuigt makkelijk. Je kunt het natuurlijk altijd weer terugbuigen maar voorkomen is beter dan genezen...
De schokdemper demonteren met de verenspanners en de nieuwe combinatie samenstellen.
Dan het geheel er weer in, op dezelfde manier als de oude eruit gekomen is. Eerst de boutjes aan de bovenkant (in de kofferbak) erop zodat de demper blijft zitten. Dan de onderste bout er weer in en de boutjes van de crosslinks er weer in. Maak de stabilisatorstang pas weer vast als je allebei de kanten hebt gedaan, anders krijg je de ophanging niet omlaag. Eventueel de krik gebruiken om de ophanging om de schokdemper te drukken.
De diverse aanhaalmomenten:
- bovenste moeren m10 van de schokdemper: 29-36Nm
- onderste bout van de schokdemper: 73-93Nm
- boutjes van de torsiestang: 36-54Nm
Vergeet ook niet om de brandstofslang en de afdekplaat weer terug te monteren!
Als dit erop zit kan je verder met de voorste schokdempers.
Als de auto weer op allevier de wielen staat moet hij nog worden uitgelijnd en kan je jezelf feliciteren met een geslaagde operatie en een weer strak sturende MX-5!